مواد کمکی نساجی کیمیاسان

مواد کمکی نساجی چیست و به چه منظور استفاده می‌شود؟؟

شیمی مواد کمکی نساجی

شیمی نساجی بحثی است که به موضوع دانش شیمی و کاربرد آن در مهندسی نساجی می‌پردازد.

مواد کمکی نساجی

مواد کمکی نساجی در رنگرزی به موادی گفته می‌شود که در فرآیند رنگرزی نقش عمده‌ای را بازی کرده و بدون آن‌ها رنگرزی به صورتی نا تمام انجام می‌گردد و کالای رنگرزی با کیفیت نامطلوب رنگرزی می‌شود.

مواد شیمیایی و فرآیندهای آن در تولید الیاف مصنوعی، آماده‌سازی و زدودن مواد زائد از الیاف طبیعی، تکمیل کالای نساجی و رنگرزی نقش بسیار موثری را ایفا می‌کنند. کیفیت مواد شیمیایی کمکی و ماده رنگزای مورد استفاده در رنگرزی بسیار حائز اهمیت است، به کارگیری مواد نامطلوب و درجه دوم نتیجه مطلوبی را در بر نخواهد داشت.

تکمیل کالای نساجی

دانش شیمی در تکمیل کالای نساجی کاربرد و استفاده زیادی دارد و تمامی مواد کمکی مصرفی در صنعت نساجی وابسته به این دانش و فرآورده های تولیدی در این حیطه کاری این رشته می‌باشد.

مقدمات تکمیل کالای نساجی

تمام پارچه‌های نساجی پس از خروج از سالن بافندگی کم و بیش دارای مقادیری ناخالصی و ایراد می‌باشند.

لازم است به منظور آماده کردن پارچه برای عملیات تکمیل اصلی آن را تحت عملیات مقدمات تکمیل قرار داد.

این عملیات شامل:
  • توزین و متراژ پارچه
  • کنترل عیوب پارچه
  • گره گیری
  • رفوگری
  • گرفتن ناخالصی‌ها ( بخصوص در مورد پارچه‌های پشمی که دارای ناخالصی‌های سلولزی و خرده چوب و غیره می‌باشد)

 

 

شستشوی کالای نساجی

عمل شستشو، اولین عمل تکمیل مرطوب می‌باشد و به منظور بر طرف کردن مواد خارجی مانند روغن‌های ریسندگی، واکس‌ها و ناخالصی‌های قابل حل در محلول‌های شستشو انجام می‌گیرد. عملیات شستشو عبارتست از عمل شستن کالا با مواد کمکی نساجی و با پاک‌ کننده‌های مناسب همراه با مواد قلیایی یا در غیاب مواد قلیایی.

 

https://kimiyasun.ir

عملیات رنگرزی

این مرحله بعد از عملیات شستشو و آبکشی صورت میگیرد و مهمترین و در عین حال حساس ترین مرحله در فرآیند تکمیل می‌باشد، این مرحله شامل افزودن رنگزاها به حمام، مواد کمکی نظیر دیسپرس کننده ها، یکنواخت کننده ها، آنتی استاتیک و …. به حمام می‌باشد

@

عملیات آبکشی و شستشوی مواد اضافی از روی کالا

این مرحله که پس از فرآیند رنگرزی صورت میگیرد و به منظور شستن مواد اضافی و رنگزاهای حل نشده از روی کالا می‌باشد. در اینجا نیز شیمی نساجی با فرموله کردن صابون های پسشور یا ریداکشن به کمک فرآیند اضافه می‌شود

عملیات خشک کردن ( کمپوند و استنتر )

این مرحله آخر تکمیل کالای نساجی می‌باشد که به منظور خشک شدن و تعیین عرض کالای تکمیل شده صورت می‌پذیرد، معمولا قبل از این مرحله کالای تکمیل شده از داخل محلول نرم کننده به منظور نرمی و زیر دست دادن به پارچه عبور داده می‌شود در اینجا نقش مهم مواد کمکی نساجی قابل لمس می‌باشد.

www.kimiyasun.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *